Stad & Beschaving Deel 1

Wij startten de reeks Stad & Beschaving met een ontdekkingsreis naar Andalusië.

Het eerste deel van Stad & Beschaving, georganiseerd door Yardımeli Europa en Harmonie vzw, heeft plaatsgevonden in Andalusië. Onder leiding van een bedreven en enthousiaste gids, beleefden 33 avonturiers een geweldige reis. Wij volgden de sporen van een bewonderenswaardige cultuur die daar honderden jaren lang staande bleef en steunden hiermee het cataract-project van Yardımeli waarmee wij licht zijn geweest aan heel wat blinde ogen.

Onze gids Yunus, die met een vis aan een hengel ons ontving (hij kreeg van ons de bijnaam Zennoen – betekent: eigenaar van de vis) op het vliegveld van Malaga, deelde gedurende vier dagen zijn interessante en brede kennis over Andalusië. De twee ‘gastreizigers’, psychologe Nazlı Özburun en socioloog Yusuf Özburun - wiens aanwezigheid wij enorm waardeerden-  dompelden ons op het einde van iedere dag in de ‘spirit van Andalusië’. Terwijl de heer Özburun de geschiedenis van Andalusië onder de loep nam, evalueerde mevrouw Özburun de hele reis door de ogen van een psychologe. Kort gezegd, tijdens deze reis werden alle aspecten van de mens gewaardeerd en er de nodige aandacht aan geschonken.

Deze ontdekkingstocht, die wij verfraaiden met Andalusische poëzie en muziek werd verrijkt met de leuke inbreng van de deelnemers, allen mooie en speciale mensen afkomstig uit verschillende landen van Europa.

De eerste stopplaats was de stad Malaga, die voorheen ook Malaka heette en beschouwd wordt als de parel van Europa aan de kust van Costa del Sol. Na ons bezoek aan deze prachtige havenstad brachten wij de eerste avond door in Granada.

Op dag twee, tijdens ons bezoek aan deze historische en voorbeeldige stad die de thuisbasis vormde  van het Alhambra paleis - één van de belangrijkste voorbeelden van de islamitische kunst -, voelden wij de kracht die ijverde om niet te verdwijnen in de stoffige planken van het verleden en om de waarheid over te dragen aan de volgende generaties. Het was misschien een treurige ervaring maar gaf ons zeker hoop.

Na Granada zetten wij koers naar Cordoba, het wetenschaps- en kunstcentrum van het gouden tijdperk. De schoonheid en de zachtheid die wij ontdekt hebben in de Mezquita van Cordoba waren alle moeite waard. Tegenwoordig wordt het gebruikt als kathedraal maar staat bekend als moskee. Met de toestemming van de lokale bevolking werd het door moslims gebouwd op een gehuurde deel van een gebedslocatie. Wanneer de moslimbevolking toenam, werd dit deel gekocht en uitgebreid. Onmogelijk om je ogen te sluiten voor deze zachtheid en niet te treuren om de grofheid die men in het verleden en vandaag in naam van de islam bewerkstelligde. Na het bezoek aan deze geweldige stad, die heel wat moslimgeleerden voortbracht, die een basis vormden voor de Europa van vandaag, zijn we vertrokken naar Sevilla om daar te overnachten.

Sevilla is door de geschiedenis heen de hoofdstad geweest: eerst van de moslims, vanaf 1492 van het Spaanse kolionalisme en tegenwoordig van Andalusië. In feite heeft het zijn uitbuitend karakter niet verloren en is daarom vandaag de dag de rijkste stad in de regio. In deze nieuwe stad met enorme, prachtige gebouwen zijn ook mooie voorbeelden van multireligieuze samenlevingen terug te vinden. Na Sevilla zijn we Ronda gaan bezoeken. Het gezellig stadje in een bergachtig gebied met een fantastisch utizicht is de plaats waar stierenvechten begonnen is. Na deze streling voor het oog zetten wij weer koers naar Malaga om onze laatste avond in Andalusië aan de kust door te brengen.

Andalusië was net een sprookje. Al was de beschaving die wij in boeken lezen daar niet terug te vinden en kwamen wij Avempace, Ibn Tufail, Averroes en de anderen niet tegen, toch hebben wij nogmaals ingezien dat als een samenleving wil standhouden en de volgende generaties wil bereiken, zij met rechtvaardigheid moet regeren en haar plaats moet verdienen met wetenschap en kunst.

Wij danken iedereen die met ons op weg zijn gegaan en die bijgedragen hebben aan de totstandkoming van deze geweldige reis door Andalusië. Tot een volgende deel van Stad & Beschaving!